fbpx

Marketing nostalgiczny

Już od ponad roku zmagamy się na całym świecie z pandemią COVID-19. Z rozrzewnieniem spoglądamy na czasy sprzed koronawirusa, kiedy to w nieograniczony sposób mogliśmy spotykać się i podróżować. Ten powrót do przeszłości wiąże się z przypływem pozytywnych emocji, które często nazywamy „starymi, dobrymi czasami”. Takie podejście do tematu pozwala nam radzić sobie z obecną sytuacją. Innymi słowy do łask wraca marketing nostalgiczny.

Marketing nostalgiczny – dlaczego jest atrakcyjny?

Atrakcyjność marketingu nostalgicznego wynika z naturalnej potrzeby człowieka do szukania pozytywnych aspektów w codziennej egzystencji. W silny sposób łączy pozytywne emocje z marką poprzez sentymentalizm do dawnych czasów. Dlatego, w czasach spowolnienia gospodarczego, gdy jutro jest zagadką coraz częściej konsumenci wracają myślami do młodzieńczych, szczęśliwszych czasów. Związane jest to z chęcią odwrócenia uwagi od bieżącej, trudnej sytuacji.

Ludzie chcą pamiętać tylko dobre rzeczy, nawet jeśli w przeszłości nie było kolorowo. Taką sytuację mogą wykorzystać marki produktowe w codziennej komunikacji z klientem. Dlatego  warto łączyć pozytywne wspomnienia z daną marką. Efektem będzie budowanie emocjonalnej relacji brandu z konsumentem.

Jak przygotować kampanię marki z wykorzystaniem marketingu nostalgicznego?

Możemy opracować ciekawe, pełne humoru kampanie marketingowe, które będą przenosiły naszych klientów w stare, dobre czasy. Dodatkowo pozytywne przesłanie będzie najlepszym sposobem na poprawienie komfortu codziennego życia w czasach pandemii.

Marketing nostalgiczny wyjątkowo dobrze jest odbierany przez Millenialsów, czyli osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 rokiem. Millenialsi to grupa prawie 11 milionów Polaków. Bardzo duże grono spośród  tej grupy z przyjemnością wraca do przeszłości, by czuć się komfortowo. Jeśli klientami Twojej marki są Millenialsi to spokojnie możesz przygotować komunikację bazującą na marketingu nostalgicznym.

Elementy nostalgiczne, które możesz wpleść w kampanie:

    • Treści nawiązujące do dawniejszych czasów;
    • Wykorzystanie charakterystycznych dla lat 80 i 90 produktów tj. kasety magnetofonowe itp.;
    • Prezentowanie produktów w „dawnym stylu”.

Aby zastosowanie marketingu nostalgicznego przyniosło wymierne korzyści należy odpowiednio przygotować się do tematu. Po pierwsze warto zacząć od wytypowania grupy odbiorców, do których przekaz marketingowy będzie skierowany. Ustaliliśmy, że Millenialsi są idealną grupą docelową. Jednakże należy pamiętać, że wśród Millenialsów będziemy musieli wyodrębnić różne podgrupy z uwzględnieniem wieku, płci, lokalizacji czy zainteresowań.

Po drugie należy pamiętać o przeanalizowaniu pod kątem historycznym i kulturalnym czym żył świat w latach 80 i 90.  Dla przykładu powinniśmy zastanowić się jakie produkty cieszyły się zainteresowaniem konsumentów w tamtych czasach. Do czego Millenialsi wracają z sentymentem i rozrzewnieniem po latach?

Jeśli prowadzisz firmę od kilku lat może warto odkurzyć produkty, które nie są już obecne w ofercie i spróbować je pokazać w nowym wydaniu. Jest duża szansa, że po taki zrewitalizowany produkt sięgną nie tylko Millenialsi, ale również młodsze pokolenia, które z chęcią spróbują czegoś nowego.